Captatieverbod voor beregening
Captatieverbod voor beregening
De Gouverneur van de Provincie West-Vlaanderen heeft besloten om vanaf 19 juni 2017 een captatieverbod (oppompen van water) voor beregening uit alle waterlopen in de provincie West-Vlaanderen uit te vaardigen voor recreatieve doeleinden.
Het is noodzakelijk om in een periode van schaarste het waterverbruik te beperken. Het geleverd water moet in de eerste plaats dienen als drinkwater voor mens en dier. Beregening van landbouwteelten is nog toegestaan, beregening van grasvelden zoals sport-en voetbalterreinen is niet toegestaan.
Het captatieverbod is geldig voor een periode van 14 dagen
Overtredingen op bepalingen van dit politiebesluit zullen bestraft worden.
Bron: Gemeentebestuur Ruiselede
Publicatiedatum: 21/06/2017
Het weer
Snelgids
· Contacteer Sint Caroluskerk
· Zo is Doomkerke
· Doomkerke in een notendop
· Dorpslied
· Kamphuislied
· KFC Doomkerke lied
· Uw (handels)zaak toevoegen
· Zoek in deze site
Moppen van Fonne
Valentijn
Valentijn in Doomkerke
Onopvallend tussen al die namen
van de heiligen op den almanak,
stond Valentijn er samen
met Piet en Pol en Jaak.
Maar in de jaren tachtig
sloeg de commerce toe,
het leven werd hard en jachtig
men wist niet meer wat of hoe.
De liefde werd aan ons lief verklaard
het werd een must ,dan moest het zijn.
't Begon met 't verzenden van een kaart
de romance startte met Sint Valentijn.
14 febr. werd heel vet gedrukt
De dag van Sint Valentijn
maar mijn gedacht is misschien mislukt
' t hoeft niet altijd tastbare liefde te zijn.
Ik heb mijn dorp nog altijd lief
ondanks de face lift die het onderging.
De school, incluis al 't gerief
onderging de grootste verandering .
't Werd het kamphuis voor de jeugd
de bossen, de buitenlucht,
dat doet eenieder deugd,
men weet nu waar gevlucht.
De Vlaamse kermis in den hof
daar was 't altijd volop pret,
de straten hingen vol met stof
met heimwee naar het cabaret.
De grazende koeien in de wei
die stonden daar al jaren,
't werd nu een wandelpark voor mij
en de kinderen die er waren.
Aan de kerstmarkt verloor ik ook mijn hart
de slager, de bakker en het voetbalplein.
De gerestaureerde kerk is iets apart,
een juweeltje voor de mensen die er nog zijn .
't Is nostalgie, vervlogen tijd,
't zal nooit meer 't zelfde zijn
maar 14 febr .blijft tot in de eeuwigheid :
Een feest voor Sint Valentijn. Godwaert ( fons De Fauw 29 01 11)
