Sint-Pietersveldstraat
Rechte weg, vormt mede de grens tussen Ruiselede en Maria-Aalter en tevens Oost-Vlaanderen. Is de verderzetting van de Vagevuurstraat op grondgebied Wingene en vervolgt zuidoostwaarts als Hooggoed op grondgebied Maria-Aalter. De 3 km lange weg maakt deel uit van de aloude weg naar Gent die zich zuidoostwaarts splitst naar Oudenaarde. Op de Atlas der Buurtwegen (1842) beschreven als "Chemin du hameau Aeltres Hoeksken par le Cabaret het Kruiske à l'endroit dit Mispelaren Dyk" of "St Pieters Veld Straet". Loopt naar het uiterste noordwestpunt van de gemeente Ruiselede waar de straat samenkomt met de Brugsesteenweg en in spievorm het z.g. *Sint-Pietersveld afbakent. Dit veld was vroeger heidegebied aansluitend bij het nabij gelegen Bulskampveld (cf. Beernem). Het behoort eeuwenlang aan de Gentse Sint Pietersabdij en wordt in het verslag van de rondreis Walter de Marvis in 1242 vermeld als "wastinam Sancti Petri". Het veld (en ook de aansluitende gebieden) wordt als één van de laatste woestenijen vanaf 1771 in cultuur gebracht. Dit houdt een strakke percelering in waarbij blokken worden afgezoomd eerst door eiken- en later door beukendreven. Vanaf 1837 vestiging van een suikerfabriek waarvan de gebouwen vanaf 1848 ingericht als Rijksopvoedingsgesticht met bijhorende hoeve en landerijen (cf. Bruggesteenweg nrs. 128-134). Het Sint-Pietersveld is bij M.B. van 24/06/2002 beschermd als landschap.
Ongedateerde kaart van het Sint-Pietersveld, vermoedelijk ten tijde van de ontginning op het einde van de 18de eeuw.
Het weer
Snelgids
· Contacteer Sint Caroluskerk
· Zo is Doomkerke
· Doomkerke in een notendop
· Dorpslied
· Kamphuislied
· KFC Doomkerke lied
· Uw (handels)zaak toevoegen
· Zoek in deze site
Moppen van Fonne
Een moderne kerstboom!
Veel
Vermaarde
Schriftgeleerden
verkondigden met klem:
Weer volkstelling in Bethlehem,
maar, en deze keer voor groot en klein.
Jozef en Maria ,rijk of arm iedereen moest er zijn.
Jozef zorgde goed voor Maria, ze wisten het al langer ,
Jozef liep te voet, Maria zat op de ezel want zij was zwanger.
Jozef was niet achterdochtig en hij had het zich nooit afgevraagd
hoe dat kon, Jozef wist het niet , want Maria zijn vrouw was nog maagd.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk , dacht Jozef, of deze keer niet misschien,
want een slaapgelegenheid voor het sukkelende koppel had de Heer niet voorzien.
Nergens geen kamertje vrij in een café en, ze werden van Pontius naar Pilatus gezonden,
tot ze plots in het half duister een stal zagen in de weiden waar een os en een ezel stonden.
Het was er behaaglijk warm ,maar de gevolgen waren dat ze na een paar uur niet fris meer roken.
Van die lange moeilijke weg , van dat zwalpen op de ezel was bij de moeder Gods haar water gebroken.
Jozef panikeerde onmiddellijk, hij wist niet waar eerst gekeken, hij stond er beteuterd bij ,de arme vent,
Och here Gods riep hij luidkeels, mijn lieve vrouw wordt nu ook nog incontinent.
Maar na een oei, en nog een aie, en een doordringende kreet
zag Jozef het pas geboren kindje en wist niet wat hij deed.
hij stond te springen hij dacht ’ t ligt voor de hand,
als Ze nog maagd is, is dat van de spermabank.
de moraal van ‘t verhaal
‘t ging de wereld rond ,
de vorsers zijn te laat,
als dat 2 eeuwen
vroeger ook
al bestond.
Godwaert
20 12 22