Planterijstraat
Vanaf de Maria-Aalterstraat doodlopende, hoekige weg met enkele aftakkingen. Gelegen op de z.g. Kruisebergen, het hoogst gelegen gedeelte van het Parochieveld (cf. Parochieveldstraat) nabij de grens met Aalter (Oost-Vlaanderen). Loopt door voormalig heidegebied aansluitend bij het Bulskampveld (cf. Beernem). Dit gebied wordt vanaf de eerste helft van de 19de eeuw ontgonnen en met bossen beplant, afgewisseld met weiden en akkers aangelegd in dambordpatroon. De naam, gegeven vanaf de 20ste eeuw, refereert aan deze activiteit van intensieve bosbouw en kwekerij van bomen. De naam verwijst ook naar het veelvuldig gebruik van de gronden voor plantenkweek (Boomkwekerij Rogge – De Bel, Krommekeerstraat nr. 19), bij het begin van de 20ste eeuw gestart door Petrus De Bel (†1925). Op de Ferrariskaart (1770-1778) en de Atlas der Buurtwegen (1842) staat het hele tracé getekend als dreef lopend door weide- en bosgebied. Het Ruiseleeds Veld-Parochieveld (cf. Parochieveldstraat) behoort tot de ankerplaats Hoogveld en is gesitueerd binnen de omvattende relictzone Oude Veldgebieden Hoogveld-Blekkervijver-Bulskampveld. Heden woonstraat met verspreide bewoning. Nr. 11 was vóór de herbouw in 1947 gekend als "'t Strooien huizeke", een typisch huisje op de Kruisebergen in veldsteen met strooien dak. Sedert 1914 aanwezigheid van een kapelletje (cf. infra).

Het weer
Snelgids
· Contacteer Sint Caroluskerk
· Zo is Doomkerke
· Doomkerke in een notendop
· Dorpslied
· Kamphuislied
· KFC Doomkerke lied
· Uw (handels)zaak toevoegen
· Zoek in deze site
Moppen van Fonne
Als je ieder zijn gedacht moet doen!!
‘k Heb in mijn voortuintje een sneeuwman staan,
met hoed en bezem en wortel, alles erop en eraan.
Een passante feministe kwam reclameren en zagen:
“ Waarom geen sneeuwvrouw “ hoor ik haar vragen.
Toen kwam een kinderverzorgster en werd gloeiend rood,
“ Waarom maak je toch die borsten zo groot,”
De moslim aan de overkant van de straat wil meer respect
“sla een doek om de sneeuwvrouw, dan is ze gedekt.”
Een giechelend homostelletje vind het ook niet fijn.
“Waarom toch? ‘t konden evengoed twee mannen zijn.”
Een wandelende vegetariër vond het effenaf affreus
“ een wortel is om te eten en dient niet voor neus.”
Een racist nam de sneeuwpoppen ter harte ,
“ Maar waarom twee witte mannen en geen zwarte ”?
Iemand had de politie gebeld ze kwamen wel met tienen
ze vonden dat die bezem als steekwapen kon dienen.
De lokale T.V. kwam ook ter plekke en vroeg kordaat
“ Weet je het verschil niet hoe een man en vrouw er bij staat?
Ik snoerde hem dadelijk de mond en zei dat ik het wel wist.
“De man heeft ballen“ en toen verweet die man mij als een seksist.
Ik wordt op de T.V. beschuldigd van de openbare rust te verstoren,
een reporter wil weten of er medeplichtigen zijn om te onderhoren.
Gelukkig eist een onbekende Jihadist de algemene actie op
en zo ontsnap ik gelukkig aan de figuurlijke strop.
En de moraal, wat is de moraal of is het er geen:
Zoiets gebeurt maar in België en hier alleen. godwaert
