Diksmuidse Boterweg
Korte, doodlopende weg vanaf de Wingenesteenweg. Restvak van een oude handelsweg tussen Wingene en Ruiselede, zeker teruggaand tot de late Middeleeuwen. Op grondgebied Ruiselede volgt het oude tracé een deel van de Klaphullestraat, Zandvleugestraat, Zandstraat en Axpoelmolenstraat. Dat het hier een Romeinse weg betreft die Gent over Diksmuide met Kassel zou hebben verbonden is zuiver hypothetisch. De naam verwijst naar de eertijds vermaarde "botermarkt" in Diksmuide. De oudste vermelding dateert van 1548 als "en dixmuytschen wech loop daer deure " en in 1587 "lancx de Watermuelene van Axpoele duer de meersschen tot aenden Ghendschen Wech loopende naer Dixmuyde". De watermolen waarvan sprake bevindt zich in de Aaltervoetweg (cf. nr. 6 aldaar). De straat staat aangeduid op de " Grenskaart tussen de kasselrijen Kortrijk en de Oudburg " van 1627, geschilderd door landmeter Lodewijk de Bersacques als " den boterwech nar dicxsmude " ter hoogte van de huidige Klaphullestraat en even verder op grondgebied Aalter ter hoogte van de Oud Leykenstraat. Op een kaart van 1686, uit het renteboek van de heerlijkheid Sint-Pieters-Schalklede, maakt de " dicksmuutschen boterwegh " deel uit van de huidige Wingenesteenweg. Op de Atlas der Buurtwegen (1842) sluit de straat nog aan met de Smisseweg, staat hier beschreven als "Chemin du hameau Klaphulle au Banckers Goed" of "Dixmuudschen Boterweg " als een weg me erfdienstbaarheid. Landelijke weg met van oudsher schaarse, verspreide bebouwing.


Het weer
Snelgids
· Contacteer Sint Caroluskerk
· Zo is Doomkerke
· Doomkerke in een notendop
· Dorpslied
· Kamphuislied
· KFC Doomkerke lied
· Uw (handels)zaak toevoegen
· Zoek in deze site
Moppen van Fonne
De olifant
De pastoor van een klein gehucht
ergens tussen Gent en Dendermonde,
ontving op zekere dag ’t gerucht:
Een vermaard circus is weer op ronde.
Zijn misdienaars zijn in de ban
een levendig spektakel hier zo dicht,
ze praatten en ze lachten dan
en in hun ogen tintelde een licht.
Ze vroegen aan meneer pastoor:
“Of hij misschien d’er ook naartoe zou gaan,”?
“ Nee, maar nee, daar ben ik niet voor,
zoiets ,daar trek ik mij niet van aan.”
“ ‘ k Moet mij toewijden aan mijn kerk,
de godsvrucht mindert, ‘k moet het gedogen,
maar zoals ik toch wel bemerk,
het circus strooit zand in jullie ogen.
Maar ’s middags was er nieuws van Job,
hij had een reclamefoldertje mee:
Een olifant, een naakte vrouw daarop,
zij showt haar nummer lijk een fee
.
De pastoor was geaffronteerd
de afkeer stond op ’t gezicht te lezen,
zo wordt men gemanipuleerd:
Is daarop nog nooit protest gerezen.?
De lange nacht die bracht soelaas
en ja meneer pastoor, die fleurde op.
“Bah, een circus is niet zo dwaas,
de massa van gans ’t dorp staat op zijn kop.”
“ ‘k Zal maar gaan, ‘k heb geen bezwaren”
zei de goede herder met een lach.
“ ’t Is van in mijn kinderjaren,
dat ik een olifant van ’t circus zag.”
Godwaert
