Brandstraat nr. 43
Halfvrijstaande, Lage woning en voormalige smidse. Volgens kadastergegevens staat hier al. Vóór 1877 een Bakoven. Ca. 1891 wordt dan het huis gebouwd en rond 1903 opgesplitst in een woning en Smidse. Rond 1919 volgt een uitbreiding van de woning die in 1920 weer met de Smidse wordt samengevoegd. Dubbelhuis van drie traveeën onder zadeldak (mechanische pannen). Opgetrokken in verankerde, bruinrode baksteen voldaan lokaal gewonnen klei, gebakken in een buitenoven gelegen achter de hoeve Vgl. Nr. 16, witbeschilderde plint. Voorgevel omkaderd door vlakke pilasters en bakstenen lijst onder de dakgoot. Muuropeningen met Getoogde strekken. Nieuw schrijnwerk naar oud model, met grote vensters roeden en luiken. In de linkerzijgevel bevindt zich een rondboogvenster. Links van het huis een oprit toegankelijk via smeedijzeren hekken.

| Met dank aan: |
| Van Vlaenderen P. & Vranckx M. 2008: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Ruiselede, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL39, (onuitgegeven werkdocumenten). |
| Auteurs : Patricia Van Vlaenderen, erfgoedconsulent, Afdeling R-O West-Vlaanderen - Onroerend Erfgoed Martien Vranckx, bouwhistorica |
| De inventaris is een dynamisch document. De meest recente gegevens en fotomateriaal vind u op http://inventaris.vioe.be. |
Het weer
Snelgids
· Contacteer Sint Caroluskerk
· Zo is Doomkerke
· Doomkerke in een notendop
· Dorpslied
· Kamphuislied
· KFC Doomkerke lied
· Uw (handels)zaak toevoegen
· Zoek in deze site
Moppen van Fonne
Hoe je het beziet.
Op een dag vroeg Pol aan lepe Peer
"Wat is 't met je vrouw, ik zie ze niet meer,
heeft ze het zo druk of is ze ziek ?"
“Nee, nee, zei Peer, z' is in de politiek.
en aan toneel doet ze ook al mee,
ze is ook voorzitster van de K.V.L.V.
Ze gaat naar een cursus bloemschikken
en naar de weightwatchers tegen het verdikken.
Ze jogt tweemaal in de week een uur
en volgt computerles bij de buur.
Ge ziet dus, de kans is dan ook klein
dat we amper 1 u. daags samen zijn."
Troostend zei Pol dan tot lepe Peer
"hoe hou je het uit, 1 u. en niet meer."
En weet je wat lepe Peer toen zei:
“Ach een uurtje is gauw voorbij.”
Godwaert13 02 02
